Do właściwości Referatu Oświaty i Sportu należy prowadzenie spraw organizacyjnych publicznych placówek oświatowych w ramach wspólnej obsługi, a w szczególności:
1) przygotowywanie propozycji dotyczących sieci szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli, 2) udział w pracach nad przygotowywaniem projektów organizacyjnych szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli, 3) organizacja bezpłatnego transportu dzieci do i ze szkoły, 4) organizowanie konkursów na stanowiska dyrektora szkoły podstawowej, gimnazjum i przedszkola oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do podjęcia zarządzenia Wójta o powierzeniu funkcji bez konkursu, procedura ogłaszania konkursu, powołanie komisji, udział w roli przewodniczącego, 5) przygotowywanie propozycji oceny dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli, 6) przygotowywanie projektu budżetu w części dotyczącej oświaty i sportu, 7) współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, 8) organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dzieci, 9) współpraca z dyrektorami w zakresie stosunku pracy pracowników oświaty, 10) współpraca ze Skarbnikiem Gminy w zakresie bieżącej oceny realizacji budżetu w części dotyczącej oświaty i sportu, 11) realizacja na obszarze Gminy zadań wynikających z przepisów w dziedzinie sportu i kultury fizycznej, 12) współdziałanie z referatem rozwoju lokalnego i promocji w zakresie organizacji imprez kulturalnych, turystycznych i sportowych, 13) realizowanie zadań związanych z budową i utrzymaniem urządzeń sportowych i rekreacyjnych, 14) nadzór nad obiektami sportowymi, w tym prowadzenie okresowych przeglądów i współpraca w tym zakresie z dyrektorami placówek, 15) współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami, klubami i innymi organizacjami oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań, 16) współdziałanie z placówkami oświatowymi w zakresie organizowanych zawodów sportowych i udziału w nich, 17) koordynacje działań związanych z możliwością pozyskiwania funduszy zewnętrznych grantów oraz realizacji programów pomocowych przez referat i placówki oświatowe, 18) inicjowanie działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznego finansowania dla inwestycji o charakterze oświatowym, 19) współpraca w przygotowywaniu projektów i wniosków aplikacyjnych o zewnętrzne źródła finansowania, w zakresie realizacji zadań oświatowych, 20) przygotowywanie sprawozdań i informacji z realizacji projektów wspartych zewnętrznym finansowaniem, 21) szczególne staranne nadzorowanie umów na realizację zadań oświatowych, 22) prowadzenie postępowań przetargowych dla inwestycji o charakterze oświatowym, 23) prowadzenie ewidencji pól biwakowych oraz innych obiektów świadczących usługi hotelarskie oraz kontrola tych obiektów, 24) prowadzenie ewidencji oświatowych placówek niepublicznych funkcjonujących w Gminie, 25) współdziałanie i koordynacja zadań związanych z tworzeniem innych form przedszkolnych na terenie gminy, 26) prowadzenie spraw związanych z dotowaniem oświatowych placówek prowadzonych przez inne podmioty niż jednostka samorządu terytorialnego, w tym naliczanie i rozliczanie udzielonych dotacji, 27) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem stopnia awansu zawodowego nauczycielom kontraktowym, 28) współdziałanie z dyrektorami placówek oświatowych w zakresie upowszechniania i popularyzacji kultury fizycznej i sportu, 29) prowadzenie spraw osobowych pracowników jednostek oświatowych prowadzonych przez gminę, 30) prowadzenie spraw płacowych pracowników jednostek oświatowych, a w szczególności: a) sporządzanie listy płac, b) kompletowanie dokumentacji do wypłat zasiłków z ubezpieczeń społecznych, c) prowadzenie kart wynagrodzeń, d) dokonywanie potrąceń podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z właściwym Urzędem Skarbowym, e) dokonywanie naliczeń, sporządzanie dokumentów ( druków) oraz prowadzenie rozliczeń w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne i fundusz pracy, 28) prowadzenie analizy wynagrodzenia nauczycieli, w tym: a) roczne sprawozdanie dot. dodatkowego wynagrodzenia nauczycieli, b) propozycje wnoszone do regulaminu wynagradzania przez dyrektorów szkół, 31) sporządzanie innych informacji wymaganych przez Kuratorium Oświaty lub inne instytucje dot. szkół, 32) współpraca z dyrektorami szkół, przekazywanie informacji dot. szkoleń, konkursów, warsztatów, itp. 33) w zakresie SIO (systemu informacji oświatowej) przygotowywanie sprawozdań z informacji dostarczonych przez dyrektorów szkół, 34) w zakresie awansu zawodowego nauczycieli - przyjmowanie wniosków od nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, ocena wniosków i przeprowadzenie analizy formalnej, powołanie komisji egzaminacyjnej, udział w takiej komisji w roli przewodniczącego. Po pomyślnym zdaniu egzaminu wydanie stosownych zaświadczeń i aktu nadania, 35) w zakresie arkuszy organizacyjnych szkół: a) przygotowanie do zatwierdzenia przez wójta, b) analiza i umotywowanie wprowadzanych zmian, 36) przygotowywanie sprawozdań i informacji z realizacji projektów wspartych zewnętrznym finansowaniem w tym dotacji z budżetu państwa na zadania zlecone w zakresie oświaty.
|