Do zadań Referatu Budżetu i Finansów należy prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem projektu budżetu i sprawozdań finansowych, z obsługą finansowo - księgową Gminy oraz z wymiarem i poborem podatków, opłat i innych należności, a w szczególności:
1) opracowywanie projektu budżetu Gminy, 2) sporządzanie informacji o realizacji budżetu, 3) opracowywanie harmonogramów dochodów i wydatków budżetu Gminy, 4) opracowywanie planu finansowego zadań zleconych i realizowanych na podstawie porozumień, 5) sporządzanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu Gminy, zadań zleconych i realizowanych na podstawie porozumień, 6) przygotowywanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Wójta w sprawach zmian w budżecie, 7) prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej budżetu Gminy, 8) prowadzenie rozliczeń finansowych zadań zleconych i realizowanych na podstawie porozumień, 9) prowadzenie analityki środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, 10) prowadzenie księgowości w zakresie rozliczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, 11) prowadzenie rozliczeń umów o dzieło, 12) dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym, 13) kontrola rachunków i faktur pod względem formalno-rachunkowym, 14) wystawianie dyspozycji bankowych, 15) obsługa kasowa urzędu, 16) przygotowywanie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych, 17) opracowywanie rocznego planu dochodów z podatków i opłat lokalnych, 18) dokonywanie wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych, 19) windykacja zaległości podatkowych, 20) windykacja zaległości w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi, 21) opiniowanie podań i wniosków w sprawach dotyczących udzielania ulg, odroczeń, umorzeń oraz zaniechania poboru podatków i opłat, 22) prowadzenie księgowości podatków i opłat lokalnych, 23) prowadzenie postępowania wyjaśniającego do wniosków podatkowych, 24) prowadzenie spraw dotyczących wypłaty wynagrodzeń pracownikom (list płac), dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, 25) rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, 26) rozliczanie umów zleceń, 27) sporządzanie rocznych rozliczeń pracowników (PIT-ów), 28) prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości w systemie informatycznym w oparciu o art.7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 9 z 2002r, , poz. 84 z późń. zm.). 29) naliczanie opłat, wystawianie faktur, księgowanie i windykacja należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, 30) ewidencja i rozliczanie podatku VAT 31) prowadzenie scentralizowanej obsługi finansowej placówek oświatowych, 32) współdziałanie z pracownikiem ds. organizacyjnych oświaty w zakresie prowadzenie spraw z zakresu planowania i realizacji oraz ewidencji wydatków osobowych, ubezpieczeń społecznych, ubezpieczeń zdrowotnych, dodatków do wynagrodzeń, nagród, kosztów podróży, ekwiwalentów przysługujących pracownikom jednostek oświatowych, a w szczególności: a) weryfikacja sporządzonych listy płac, b) weryfikacja dokumentacji do wypłat zasiłków z ubezpieczeń społecznych, c) dokonywanie płatności podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzenie rozliczeń z tego tytułu z właściwym Urzędem Skarbowym, d) dokonywanie naliczeń, sporządzanie dokumentów (druków) oraz prowadzenie rozliczeń w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne i fundusz pracy, e) terminowe rozliczanie i sporządzanie przelewów do ZUS (składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i fundusz pracy), Urzędu Skarbowego (podatku dochodowego od osób fizycznych) i banków prowadzących rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe pracowników oraz innych naliczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami, 33) opracowanie planu dochodów i wydatków jednostek oświatowych i ścisła współpraca z dyrektorami tych jednostek, 34) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, 35) sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, 36) nadzorowanie prawidłowego wykonania planów finansowych jednostek oświatowych i ścisła współpraca z dyrektorami tych jednostek, 37) dokonywanie wstępnych kontroli, 38) sprawdzanie zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, 39) sprawdzanie kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, 40) koordynacja projektów realizowanych przez jednostki oświatowe, 41) rozliczanie projektów z funduszy zewnętrznych (pomocowych) realizowanych przez jednostki oświatowe, 42) prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków oraz sporządzanie sprawozdań w zakresie realizacji dochodów i wydatków zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami 43) prowadzenie ewidencji przychodów z majątku gminy i windykacja tych należności.
|