Do właściwości Referatu Spraw Obywatelskich i Ochrony Środowiska należy prowadzenie spraw w dziedzinie spraw obywatelskich związanych z ewidencją ludności, ochroną środowiska, rolnictwa, leśnictwa i zarządzania kryzysowego, a w szczególności:
1) prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej na terenie Gminy, 2) prowadzenie obsługi kancelaryjno-biurowej jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu Gminy, 3) współdziałanie z OSP z terenu Gminy w zakresie zakupu sprzętu i wyposażenia, w szczególności opracowanie i przeprowadzenie postępowań przetargowych, oraz dokumentów o ich zewnętrzne finansowanie, 4) prowadzenie spraw wynikających z pełnienia przez Wójta funkcji Szefa Obrony Cywilnej Gminy: a) zabezpieczenie prac i działania Zespołu Kierowania Obroną Cywilną w czasie wystąpienia nadzwyczajnych zdarzeń i zagrożeń (klęsk żywiołowych, stanu wojny itp.), b) obsługa Zespołu Reagowania Kryzysowego, 5) realizacja zadań obronnych, 6) pełnienie funkcji Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i realizacja zadań z zakresu z ochrony informacji niejawnych, 7) prowadzenie kancelarii tajnej, 8) prowadzenie spraw wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 9) koordynowanie działań w zakresie zapobiegania i zwalczania patologii społecznej, 10) współpraca z Zakładami Opieki Zdrowotnej z terenu gminy oraz Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej, 11) współpraca z GOPS w zakresie realizowanych zadań związanych z pomocą dla mieszkańców gminy 12) prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, 13) prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach spornych o zameldowanie oraz wymeldowanie, 14) współdziałanie z ministrem właściwym ds. wewnętrznych i administracji, Rządowym Centrum Informacyjnym, Centralnym Biurem Adresowym, Wojskowymi Komendantami Uzupełnień, 15) udostępnianie danych osobowych ze zbiorów meldunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, 16) współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie podejmowanych działań skierowanych do osób uprawnionych do alimentów, 17) przygotowywanie kierunków działań oraz projektów uchwał i zarządzeń w zakresie zadań realizowanych przez referat, 18) przygotowywanie decyzji oraz opinii dotyczących gospodarki odpadami innymi niż niebezpieczne, przeznaczonymi do wykorzystania lub unieszkodliwiania, 19) przygotowywanie zezwoleń i decyzji administracyjnych w zakresie działania referatu, w tym ich rejestracja: a) usługi w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, b) prowadzenie działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami i prowadzenie rejestrów w tym zakresie, c) na posiadanie psów ras uznanych za agresywne 20) prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa, leśnictwa i ochrony środowiska, 21) współdziałanie z odpowiednimi organami administracji rządowej i samorządowej oraz kontrola w zakresie: ochrony wód i gleby przed zanieczyszczeniami, zmniejszenia hałasu i wibracji oraz ochrony powietrza, 22) prowadzenie gospodarki leśnej, gromadzenie i przesyłanie zaopiniowanych wniosków rolników o pokrycie kosztów zalesienia, 23) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem porządku i czystości na terenie gminy, prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków, 24) współdziałanie z kołami łowieckimi, 25) naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie wymaganej ustawą Prawo ochrony środowiska, 26) prowadzenie spraw w zakresie zwalczania zakaźnych chorób zwierzęcych, ochrony roślin uprawnych, 27) realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, 28) prowadzenie zadań związanych z ewidencją i utrzymaniem miejsc pamięci narodowej oraz historycznych zlokalizowanych na terenie gminy, 29) realizacja zadań związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi przez Gminę, w tym w szczególności: a) opracowanie i przedłożenie do podjęcia dokumentów będących podstawą do realizacji przez Gminę obowiązku wynikającego z ustawy, b) informowanie mieszkańców o zmianach przepisów prawa w tym zakresie, c) prowadzenie sprawozdawczości z realizacji zadań w tym zakresie, d) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem w sprawie określenia zaległości w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi, e) organizacja procedury udzielenia zamówienia publicznego w zakresie wyboru wykonawcy realizującego odbiór odpadów komunalnych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, f) bieżąca współpraca z podmiotami realizującymi usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, g) wyznaczanie i prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, h) przyjmowanie i weryfikacja kwartalnych sprawozdań sporządzanych przez podmioty odbierające odpady komunalne, sporządzenie sprawozdań i informacji w tym zakresie, i) kontrola i nadzór w zakresie przestrzegania przepisów ustawy na terenie gminy Olszewo-Borki, j) naliczanie kar pieniężnych dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od mieszkańców indywidualnych. 30) koordynacje działań związanych z możliwością pozyskiwania funduszy zewnętrznych grantów oraz realizacji programów pomocowych przez referat w ramach prowadzonych zadań, 31) inicjowanie działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznego finansowania w zakresie ochrony środowiska, ochrony przeciw pożarowej, 32) współpraca w przygotowywaniu projektów i wniosków aplikacyjnych o zewnętrzne źródła finansowania z innymi komórkami i podmiotami, 33) przygotowywanie sprawozdań i informacji z realizacji projektów wspartych zewnętrznym finansowaniem.
|